Er du til hurtig hård pumpende ninja-action i en postapocalyptisk Blade Runner agtig verden? Foretrækker du at flække dine fjender med et svær frem for at skyde dem? Kunne du lide leveldesign i ’Mirror’s Egde’ og gameplayet i ’Dishonest’? Er svaret ja, så er ’Ghostrunner’, der er udviklet af det polske studie One More Level og udgivet af 505 Games helt sikkert noget for dig.
Sat i en dystopisk fremtidsverden vågner du op uden rigtig at vide hvem du er. Det står dog hurtigt klart, at du besidder nogle kinetiske implantater, et exoskelet og en uimodståelig trang til at slå ihjel. Det bliver også hurtigt klart, at der er onde politiske kræfter og konspirationer i værk, og at det er op til dig at stoppe dem. Historien er en kæmpe si-fi kliche, men den er til gengæld velfortalt, leveret med overbevisende stemmeskuespil og udfolder sig så hurtigt at det aldrig bliver kedeligt.
Spillet foregår som sagt i et dystopisk fremtidsunivers, det er virkelig flot grafisk og selv når tempoet er skruet helt op, og tro mig bevægelse og kamp foregår i et tempo der er noget højere end traditionelle first person action spil, så afvikles spillet teknisk rigtig fint. Musikken i spillet passer rigtig fint, det er selvfølgelig elektronisk med et ”industrial-techno” twist, det er den russiske dj og producer Daniel Deluxe der leverer soundtrack, og han nyder allerede en anselig popularitet i EDM-kredse, og har tidligere leveret toner til spillet ’Desync’, så det er også et kvalitetsstempel.
Selve gameplay er næstmest lige del parkour/platform hvor du hopper fra væg til væk, glider under forhindringer og forsøger at lande i en gunstig position enten til at bevæge sig videre fra eller for at angribe fjender. Modsat mange andre fist person action spil har du kun dit sværd (og kastestjerner) at angribe med, der er ingen pistoler eller geværer eller tungere våben at finde eller opgraderer. Til gengæld er der en række gadgets som grappling hook, hastigheds opgraderinger m.m. der gør dig i stand til at bevæge dig og angribe hurtigere, så det er i hvert fald en frisk og anderledes måde at gribe genren an på.
Sværhedsgraden kan være ret høj, og ofte handler det om at prøve nogle forskellige tilgange til de udfordringer du møder, før det lykkes. Til gengæld er spillet forholdsvis rundhåndet med checkpoints, så det når aldrig rigtig at blive for frustrerende. Spillet kan sagtens gennemføres på 6-8 timer.