From Software har travlt for tiden, den japanske udvikler har gang i Sekiro: Shadows Die Twice, og i forbindelse med E3 messen blev der også løftet sløret for et spændende projekt ved navn Déraciné, der kommer til Playstation VR i udgangen af året. Derfor er opgaven med remaster af det oprindelige Dark Souls spil delt med QLOC, et firma der har specialiseret sig i netop at optimerer spil til den nyeste generation af konsoller.
Dark Souls, og forgængeren Demon’s Souls fra 2009, var banebrydende rollespil der kombinerede følelsen af at gå på opdagelse i en åben men meget dyster verden, med en brutal sværhedsgrad, der var med til at give spilleren en fornemmelse af frygt for hvad der lurede omkring næste hjørne. Følelsen af endelig at besejre en, i starten uoverskuelig svær boss var ubeskrivelig, og mængden af tilpasningsmuligheder for at bygge din karakter efter netop din spillestil nærmest uendelige. Det var et frisk pust til en genre, der specielt i Japan, var gået lidt i tomgang og manglede nye ideer – ja jeg kigger på dig Final Fantasy.
Dark Souls udkom i 2011 til Playstation 3 og Xbox 360, og selvom det ”kun” er 7 år siden, er der sket meget på det tekniske område siden, og den nok vigtigste opgradering er at spillet nu afvikles i 60 fps. (mod tidligere 30) det giver en meget mere flydende spil oplevelse, der er områder i det oprindelige spil der er berømt og berygtet for problemer med hakkende grafik, der bare var med til at øge den brutale sværhedsgrad, fordi det gik ud over kontrollen af din karakter. I remaster udgaven køre alt meget mere flydende, så nu er det kun dig selv du kan bebrejde for de mange dødsfald undervejs, og ikke den til tiden dårlige afvikling af hastigheden.
Ud over nogle pænere teksturer, rigtig fine lyseffekter, lidt ændringer i menuerne og de før omtalte 60 fps, så er det en remaster der ikke ændre noget ved selve spiloplevelsen, fjender er placerer de samme steder, items er de samme og den brutale sværhedsgrad er den samme (dog hjulpet lidt af, at man har bedre kontrol over sin karakter) så forvent ikke nogle overraskelser eller nyt indhold her.
Nyt indhold er der dog, hvis du vel at mærke som jeg kun har spillet det originale hovedspil. Dark Souls Remaster indeholder nemlig også DLC udgivelsen Artorias of the Abyss, som enten har kunne tilkøbes på PSN eller været at finde på Dark Souls: Prepare to Die Edition. Artorias of the Abyss byder på nye områder at udforske, nye fjender og måske vigtigst af alt, nye modbydelige bosser der bare venter på at slå dig ihjel igen og igen. Samlet er der vel 7-8 timer ekstra bare i Artorias of the Abyss, så det er en god lejlighed til at stifte bekendtskab med denne fine udvidelse.
Jeg vidste ikke jeg ønskede mig en remaster af Dark Souls, man da den først landede i min Playstation 4 havde jeg meget svært ved at slippe controlleren, denne udgivelse er den ultimative version af et af sidste generations vigtigste spil, og har du ikke været der før, er det bare om at komme i gang! Selv Dark Souls veteraner kan glæde sig over de mange tekniske forbedringer, og inkluderingen af Artorias of the Abyss gør bare pakken, der i øvrigt koster cirka halvdelen af en normal ny udgivelse, så meget mere indbydende.