Sonys nye Move controller skal tydeligvis lige finde sit rette element. Jovist, den er sort og har en imponerende præcission, set i forhold til den hvide Wii controller, men PlayStation har altid været en joypad-baseret konsol. Men, Move er noget andet. Kombineret med Playstation Eye kameraet, kan Move danne grundlag for ny innovation. Det kræver måske en smule tilvænning for markedet, både for spillere og producenter. Serien af launchspil som er Move-kompatible rangerer fra optimistisk til skuffende. Jeg mener, at kunsten er at benytte Move som noget andet end en idealiseret Wii version 2.0, men at den sorte styrepind med lysende gummidut, kan skabe sine egne principper om nyt gameplay.
“Tumble” er godt på vej mod Move-æraen. Det handler hverken om skydevåben, blodtørstige fjender eller svedige biler, men er tilgengæld et billigt spil hvor Move får lov til at demonstrere nærkontakten med finmotorrikken. En slags: Æv-bæv, dette kan Wii ikke gøre! Det er lidt en blanding af Klodsmajor og nettets flashbaserede demolition-spil (spil hvor man placerer sprængstof og sprænger højhuse), for “Tumble” handler både om at bygge og smadre.
I et sterilt rum, komplet ryddet for historie, skal spilleren bygge med klodser eller vælte dem, men niveauet er noget anderledes siden dengang vi som spædbarn stablede farvede træklodser. Din Move controller skal tages i brug – efter en grundig opsætning af dit PlayStation Eye og kalibrering – for “Tumble” er et spil hvor præcission og håndleddet udfordres i alle tre dimensioner. Selve Move controlleren kopieres på skærmen, med en lysende tractor-beam. Enhver lille bevægelse og rotation gengives perfekt. Og så skal der stables klodser med sans for balance og nøjagtighed på mililmeterplan.
Spillet formår at blande sine kort, så det simple koncept udfolder sig i meget varierende missioner. Klodserne kan have forskellige fysikker: Træklodser er lette, glasklodser er tunge og glatte, gummiklodser er tunge og skridsikre. Målet varierere, så nogle gang skal der bygges højt, og andre gange skal der stables en akavet buket af klodser, så man bruger så mange som muligt. Der snuses lidt til Tetris-konceptet når man skal have forskelligformede klodser til at arbejde for et fælles mål.
Omvendt skal der også placeres og spræinges miner på tårnene, så klodserne vælter og spreder sig over et stort område. Des større spredning, des flere point. Men miner kan også bruges til at kaste klodser i givne retninger for at ramme bonus-mønter. Og så er der alle de andre krydderurter: Jordskælv, som får klodserne til at ryste. En limbo-stang, som vælter klodserne i en vis højde. Og lasermissioner, hvor man skal reflektere en stråle mod et mål. Kort sagt: Trivialiteten holdes effektivt på afstand.
74 kroner og 95 øre. – Det er ikke det billigste spil man kan finde i PlayStation Store, men det er tilgengæld helstøbt, originalt og udnytter Move så det giver mening. “Tumble” udfordrer både de voksnes tålmodighed og børns logik og finmotorik. – Og så er det pokkers underholdende og vanedannende. Blandt launchtitlerne til PlayStation Move er “Tumble” placeret under “must-have” kategorien.
“Tumble” er med dansk tale.