I anledning af premieren på den nye Predators, har Filmnet kastet et blik tilbage på hvilke andre væsener, vi hårdt prøvede jordboere har måtte døje med. Fælles for dem alle er, at de er ret fjendtlige…

5. Star Trek: First Contact (Jonathan Frakes, 1996)

“Resistance is futile”.

Er man en ægte trekkie, så ved man også hvad der er Kaptajn Jean-Luc Picards største frygt: The Borg – en mærkelig overrationel race der inficerer organismer med elektronik, og gør sine værter til uforudsigelige biomekaniske slaver. The Borg optrådte i først tv-seriens afsnit, men fik sin egen spillefilm i “Star Trek: First Contact”, hvor tæppet blev løftet for Borg racens centrum: En biomekanisk og forførerisk ‘dronning’ udstyret med bevidsthed om racens mål og metoder.

Bonusinfo: Den blinkende øjenlampe, der sidder på The Borg hæren, er i virkeligheden morsekoder med navne fra filmens produktionshold.


4. Starship Troppers (Paul Verhoven, 1997)

“It’s an ugly planet – it’s a bug planet”

Menneskets evige hang til at gå i krig, er blevet sammenlignet med kulturen hos insekter. Denne teori blev derved inspirationskilden til “Starship Troopers”, hvor mennesket er en omgang arrogante ballademagere i det ydre rum. Den hollandske instruktør Paul Verhoven har virkelig en god sans for intelligent humor og overkill, når hidsige overdimensionerede insekter hakker løs på den krigsliderlige menneskerace. Filmen blev oprindeligt et massivt flop i biograferne, men efterfølgende har filmkritikere anderkendt filmen, som en skarp sorthumoristisk krigssatire. Der er lavet en del direct-to-video efterfølgere, som bør og skal undgås.

Bonusinfo: Næsten alle aliens var computeranimerede, men under selve optagelser var det instruktøren selv der spillede insekterne. Han hoppede og skreg foran skuespillerne for at fremprovokere deres reaktioner, og bagefter blev han udskiftet med de animerede insekter.

3. Mars Attacks (Tim Burton, 1996)

“Don’t run! We are your friends!”

Tim Burton forstod at tage den klassiske forståelse for “marsmænd” – og realiserede den. Alle b-films klichéerne er intakte: Grønfarvede, store hoveder, kæmpe øjne, små skrøbelige kroppe og en hjerne der næsten bobler gennem pandelappen, indtil musikalske toner får den til at eksplodere med grønt slim. Marsmændende var nogle barnlige, impulsive og fjendtlige størrelser, hvis inkompetence kun blev overgået af menneskeracens endnu større dumhed. Man fatter næsten ikke hvor mange store skuespillere de får buk med i “Mars Attacks!”. Selv Jack Nicholson bliver dræbt – to gange.

Bonusinfo: Det var oprindeligt tænkt at marsmændende skulle laves med stop-animation, men heldigvis valgte produktionsholdet at bruge computeranimation.

2. Predator (John McTiernan, 1987)

“The demon that makes trophies out of man”.

Princippet i “Predator” var at lave et rumvæsen som jager mennesker alene for sportens skyld, og blev også særligt kendt for sin hi-tech kamuflage og varmesøgende syn. Predator blev enormt populært og efterfølgende kultdyrket, men det var som om “Predator 2” bremsede lysten til at lade væsenet slås videre i filmbranchen. Den galaktiske jæger levede dog videre i spilgenren i “Aliens vs. Predator” fra 1999, indtil Resident Evil instruktøren, Paul W.S. Anderson, genantændte gejsten til at lave flere film. Siden da har Predator repræsenteret den nærmeste nemesis til Alien, og ofte levet i samme univers.

Bonusinfo: Oprindeligt var Jean Claude Van Damme hyret til at være inde i Predator-dragten, men var bange for at komme til skade. Van Damme lod sig bevidst fyre, og gik igang med “BloodSport”.

1. Alien (Ridley Scott, 1979)

“Game over, man. Game over!”

Syre som blod, en mund i munden, ingen øjne, halepisk og et organisk sort panser. Alien er et genialt udtænkt væsen, både hvad angår design og kultur. Alien består af en sammenblanding af anonyme insekter og virusbakterier i menneskehøjde, hvis eneste instinkt er overlevelse og udbredelse. De repræsenterer nærmere en infektion end invasion, og vi mennesker udgør cellerne der bringer arten videre. Væsenet blev oprindeligt tegnet af den sweiziske kunster H.R. Giger – som almindeligvis er kendt for sine perverse malerier med biomekanik og kønsorganiser i en syret sadomasochistisk pærevælling. H.R. Giger vandt Oscar for sit bidrag til “Alien” og var også alien-designeren til den første “Species” film fra 1995. – Selvom det fuldvoksne alien væsen er centralt, så lad os ikke glemme de kvalmefremkaldende klamme Face Huggers.

Bonusinfo: Mange filmteoretikere over hele verden har tolket alien monsterets store blanke hoved som et penishoved.