På blot ti dage kan det konstateres at det københavnske spilstudie Tactile Entertainment endnu en gang har gjort hvad mange drømmer om. Deres seneste iPhonespil, Chasing Yello, om den lille guldfisk der pines af sin ejer, storhitter lige nu i en gratis version på App Storen.
Chasing Yello er en sand ”guld”fisk og en god historie om hvordan dansk kreativitet virkelig har sat Danmark på spilverdenskortet de seneste par år.
Det rigtige mix af kreativitet og brugertest er ifølge udvikleren selv det, som er med til at sikre kvaliteten i spillene og sætter en høj standart som markedet kræver, for at et spil kan sælge.
Tactile Entertainment, der ved sidste Danish Game Awards vandt prisen for ”Årets danske spil”, har et erfarent hold bag sig. På under to år er Chasing Yello den fjerde app fra spilvirksomheden, der ryger til tops i listerne.
“Vi har efterhånden lavet en del spil og begynder at forstå markedet mere indgående. Hemmeligheden er dels, at lave noget som er ekstremt tilgængeligt, og let at lære dvs. tager brugeren i hånden så alle kan følge med, og så samtidig have den dybde i gameplayet som gør at mere hardcore spillere også får noget ud af spillet,” udtaler Asbjørn Søndergård, adm. direktør, Tactile Entertainment.
Et af fokus områderne for Tactile Entertainment de seneste års tid har været omstilling fra betalte downloads til en gratis model, hvor brugerne kan købe ekstra features inde i spillet. En af de helt store erkendelse har været den markante omsætning som deres gratis spil har været i stand til at generere på reklamer. Det handler om antallet af brugere. Reklamer er en stærk omsætnings driver, og bruges de rigtigt kan de sagtens bidrage positivt til et bæredygtigt produkt, så man stadig har en god spiloplevelse, og samtidig er nået ud til et større publikum, mener Asbjørn Søndergård.
”Det vigtigste i denne proces har været at reklamerne ikke må blokere for en god spiloplevelse. Vi er jo selv først og fremmest gamers, og det er vigtigt for os ikke at gå på kompromis med produktet samtidig med at vi gerne vil nå ud til så bredt et publikum som muligt,” udtaler Morten Svendsen, der er kreativ direktør hos Tactile Entertainment.
Chasing Yello til iOS kan hentes gratis via dette link: http://bit.ly/ChasingYello