Instruktøren Mike Flanagan er værd at holde øje med. Især hvis man er til gys og gru. Han slog for alvor igennem med den uhyggelige ”Oculus” i 2013, stod bag den glimrende Netflix-gyser ”Hush” og har med ”Ouija: Origin of Evil” formået at lave den bedste film nogensinde baseret på et brætspil. Ikke dårligt.

”Ouija: Origin of Evil” foregår i Los Angeles i 1967. En enke ved navn Alice (Elizabeth Reaser) og hendes to døtre Lina (Annalise Basso) og Doris (Lulu Wilson) tilføjer et nyt trick til deres fup-seance-virksomhed og kommer dermed til at invitere en ond ånd ind i deres hjem. Da den yngste datter bliver inficeret af denne nådesløse ånd, konfronterer denne lille familie deres frygt for at redde hende og sende hendes besidder tilbage til den anden side.

Det kan ikke ses på titlen af filmen, men ”Ouija: Origin of Evil” er rent faktisk en efterfølger til ”Ouija” fra 2014 – en film som blev sablet ned af anmeldere og biografgængere verden over. Med en sølle rating på 7% på Rotten Tomatoes og med en score på blot 4,4 på IMDb, kan man undre sig over, hvorfor Blumhouse Productions nu har givet os en efterfølger. Svaret er penge! Den første film kostede 5 million dollars at producere, og omsatte for over 100 millioner dollars på verdensplan. Jeg var derfor ikke meget for at sætte tænderne i ”Ouija: Origin of Evil”, men da jeg fandt ud af, at Mike Flanagan stod bag, og at filmen næsten intet med den første film havde at gøre, var jeg hooked.

”Ouija: Origin of Evil” er i modsætningen til den første film i serien en utroligt velspillet og uhyggelig gyserfilm. Nærmest alt er forbedret. Skuespillerne er bedre, historien er bedre, gysene er bedre, instruktionen er bedre, musikken er bedre, kulisserne er bedre osv. Filmen udspiller sig i 1967 og det føles virkelig sådan. Gaderne, bilerne, tøjet og frisurerne sidder lige i skabet, og på samme måde som det gjorde i ”Nattens dæmoner”, egner dette miljø sig utroligt godt på gyserfilm. Stemningen er en helt anden end i gyserfilm der foregår i nutiden, og at hovedkaraktererne ikke har adgang til teknologi, gør det blot endnu mere uhyggeligt. Filmens første to akter er især gode, men det sidste akt kunne godt have været en smule mere gennemført. Dette ændrer dog ikke på at ”Ouija: Origin of Evil” er milelængder bedre end de fleste gyserfilm Hollywood spytter ud for tiden.

Billede og lyd:

Billedformatet er præsenteret i 1.85:1, 1080p HD. ”Ouija: Origin of Evil” ser brandgodt ud på Blu-ray. Farverne gengives fornemt, og billedet plages hverken af gryn eller støjreduktion.

Lydformatet er præsenteret i Dolby Digital 5. 1. Diskens lydspor er også fremragende. Både dybe og høje toner kommer klokkeklart igennem og filmen er spækket med et væld af stemningsfulde lydeffekter.

Ekstramateriale:

Blu-ray-udgivelsen af ”Ouija: Origin of Evil” indeholder en god sjat ekstramateriale. Disken byder på tre velproducere featurettes ved navn ”The Making of Ouija: Origin of Evil”, ”Home Is Where the Horror is” og ”The Girl Behind Doris”, som allesammen giver et godt indblik i skabelsen af filmen. Udover det indeholder udgivelsen en bunke slettede scener samt et kommentarspor indtalt af instruktøren Mike Flanagan.

Konklusion:

Gode gyserfilm er sjældne i disse dage, men de findes tydeligvis! ”Ouija: Origin of Evil” byder på nok gys og gru til at tilfredsstille selv den mest garvede gyser-freak. Filmen ser og lyder fremragende på Blu-ray og udgivelsen indeholder også en del velproduceret ekstramateriale.