GT6 til PlayStation 3 vil gøre “den ægte køresimulator” endnu mere autentisk med fantastisk flotte nye baner og biler samt en revideret brugerflade. En ny kompakt spilteknologi vil forbedre afviklingen og give større fleksibilitet i forhold til at udvide spiloplevelsen med download-indhold. Spillet udvikles også med henblik på forbedrede tilslutningsmuligheder med andre enheder som smartphones og tablets samt forbedrede sociale og fællesskabsrelaterede funktioner.

Alle bilerne og banerne fra Gran Turismo 5, som der er solgt over ti millioner eksemplarer af siden lanceringen i 2010, bibeholdes i GT6. Men spændende nye tilføjelser til den allerede imponerende række af historiske biler, gadebiler og de nyeste racerbiler bringer det samlede antal op på 1200 ved lanceringen, mens ekstra biler vil blive tilføjet fortløbende online. Adskillige tusind aerodynamiske dele og specialhjul vil være tilgængelige for næsten alle biler, og spillerne kan specialdesigne deres egne biler i højere grad end nogensinde før.

Englands berømte Silverstone-bane er blot én af syv nye baner i Gran Turismo 6, hvilket bringer det samlede antal op på 33 med 71 forskellige opsætninger, hvoraf 19 er helt nye. Der vil også jævnligt blive tilføjet nye baner online. Den forbedrede banebygger-funktion vil byde på fantastiske landskaber, der strækker sig over adskillige kilometer, deriblandt Andalusiens storslåede baggrundstapet.

Temaet med Gran Turismos innovative samarbejder med partnerfirmaer vil blive udvidet med GT6. En række spændende nye projekter, der udvisker grænsen mellem det virtuelle og det virkelige, vil blive offentliggjort frem mod spillets lancering – ikke mindst GT Academy, der er et samarbejde med Nissan om at opdrive ægte racerkørertalent, som blev søsat i 2008. Det blev offentliggjort ved arrangementet, at konkurrencen vender tilbage til sit største år nogensinde i 2013, og kvalifikationen vil finde sted via den eksklusive GT6-demo i juli.

Andre interessante partnerskaber i udviklingen af GT6 er dækfabrikanten Yokohama Rubber og støddæmperfirmaet KW Automotive. Begge firmaer er aktive i både den kommercielle bilindustri og inden for racing, og de har fungeret som tekniske udviklingspartnere for spillets nye fysiksystem og opbygning af støddæmpere, hvilket har skabt en endnu mere realistisk oplevelse for GT-fans.

“Det er fantastisk at tænke på, at der er gået 15 år, siden vi udgav det første Gran Turismo,” forklarede Kazunori Yamauchi under offentliggørelsen på Silverstone-banen. “Alting har ændret sig meget siden da, og Gran Turismo 6 er en videreudvikling af min drøm. Det er en stor glæde for os at udgive GT 6 til PlayStation 3, eftersom vi har et meget loyalt fællesskab på denne platform. Men vi har ombygget spillet for at gøre det meget fleksibelt og åbent i forhold til udvidelse, så vi er klar til en masse fremtidig udvikling. Jeg er meget tilfreds med alt ved det nye spil og de nye tilføjelser, men lanceringen bliver blot begyndelsen for GT6. Spillet vil fortsætte med at udvikle sig gennem hele dets levetid. Jeg har allerede en masse idéer til ting, jeg gerne vil opnå inden for de næste 15 år med Gran Turismo!”

Fejringen af Gran Turismos 15 års-jubilæum på Silverstone omfattede en demo af GT6 på den berømte bane. Gæsterne kunne spille spillet i de velkendte runde Gran Turismo-racerkapsler, hvorefter de fik mulighed for at køre på en ægte racerbaner i biler fra Audi, Ford, Jaguar, KTM, Mercedes-Benz, Nissan og Toyota.