Film Anmeldelser

Titanic 3D (Blu-ray)


Over to millioner biografbilletter solgt i Danmark og 11 gyldne Oscars, gør det komplet irrelevant at genfortælle handlingen i ”Titanic”. Du, jeg og alle andre har set den. Og måske sidder der et par finkulturelle snobber med sorte rullekraver som vrænger af James Camerons filmiske mastodont, men deres udsagn har ikke en jordisk chance imod instruktørens stemme, som kan forføre millioner af biografgængere. Der er langt i mellem hans film, men til gengæld har Cameron nærmest ikke eksekveret andet end nyklassikere. Ofte i sci-fi genren, så med ”Titanic” og dens historisk romantiske ånd præsterede han sin mest kvindevenlige film.

Cameron elsker nutidens udskældte “Real 3D” hype, og med ”Avatar” udviste han en kompetent sans for 3D effektens evner: Film skal ikke kastes ud i hovedet på publikum. Vi skal suges ind i Camerons film. Dette var formentlig altid ønsket med ”Titanic”. Publikum skal ikke sidde bekvemt i biografsædet. Vi skal være med på skibsdækket, mærke havluften og opleve kulden fra det isbjerg som lavede huller i skroget. Derfor føles en relancering af ”Titanic” i 3D ikke som en malket guldko, men som en oplagt selvfølge. Med denne nyudgivelse er alles behov dækket: Blu-ray 3D, Blu-ray 2D, DVD suppleret med en optanket bonus disc må siges at sætte roret på skibet.

I sit filmrepertoire har Cameron været vidt omkring. Eller har han? Nej, reelt ikke. Fra ”Aliens”, ”The Abyss” og ”Terminator 2” til ”Titanic” og ”Avatar”, instruktørens historier har altid roteret omkring de samme tre hovedtemaer. Som udgangspunkt er der  firmaet, som trækker i trådene. Firmaet er ikke så meget en personlighed med nærmere den babylonske følelse efter magtbegær og kapital. I ”Titanic” er det rederiet White Star Line, som er dukkeføreren der indirekte sender passagererne mod isbjerget. Der er ikke nogen skurk at skyde skylden på, men en dumhed forårsaget af kapitalismens utæmmelige ego.

Og så er der kvindernes rolle i mandens verden, fra Ripley i ”Aliens” til Sarah Connor i ”Termintor 2”. De brudte lænker understreges af Kate Winsletts rolle som Rose, der lærer at spytte og drikke, men også den nævenyttige Molly Brown (Kathy Bates) som i redningsbåden får nok af de flæbende kvinder. Men mand og kvinde er i fælles opgør mod den dæmoniske teknologi, der ender med at underminere mennesket. Det er et symbol på Hybris, vores selvdestruktive overmod. Skynet, den kunstige intelligens i ”Terminator” har samme symbolik som skibet Titanic: En maskine som viser os konsekvensen ved den blinde tiltro til teknologiens progressive guddommelighed. Find selv nogle andre perspektiver, for der er masser af grunde til at se ”Titanic” endnu en gang.

Lad os lige repetere: Der findes ”rigtige” 3D film og ”kunstige” 3D film. Rigtige 3D film er filmet med 3D kameraer som gengiver det tredimensionelle rum optimalt. Kunstige 3D film er filmet i 2D , og derefter overført til 3D i postproduktionen. Det er en simplere og billigere metode – men ikke nær så effektfuldt. ”Titanic 3D” har svagheder og effekten er diskret, fordi den trods alt blev filmet i 2D æraen, men konstant mærker man Camerons sans for perfektionisme strømme gennem scenerne af skibets interiør.

”Titanic” består sin eksamen i 3D effekt på grund af Camerons filmisk kirurgi. Han er mediets gentleman som planlægger hver en komposition og aldrig overlader udfaldet til klipperummet. Historien på skibet består meget af dybdeanlagte scener med klare perspektiver og kalkuleret indhold, hvilket gør den mere 3D-egnet end mange af de øvrige 3D film vi ser i nutiden. I øvrigt kan kritikere tæske løs på historiens romantiserede altergang, kærlighedsplottet og elskovsscenen i veteranbilen, men det vil være som at knipse til en murstensvæg. Titanic sank til havets bund, men Camerons film kæntrer aldrig.

Billede & Lyd:

Format: 2.35:1
Lyd: DTS HD Master Audio 5.1 og Surround DD 2.0
Sprog: Engelsk.
Tekster: Dansk, svensk, norsk, finsk og engelsk

Ekstramateriale:

Udover de tre formater, 3D, 2D og DVD, så er denne blu-ray pakket til bristepunktet med førsteklasses velproduceret og indsigtsfuldt materiale. Både om filmens tilblivelse, såvel som den historiske vinkel og hændelsens videnskabelige fundament. Timevis af ekstramateriale bringer holdbarhedsdatoen langt ud over filmens tre timers spilletid.

Der er også nye optagelser af Cameron, som i samråd med forskellige eksperter rekonstruerer skibets sidste momenter, og derigennem påviser nogle af de faktuelle fejl som den daværende filme indeholdte. Advarsel: Du risikere at blive klogere.

Hele molevitten er mærket med ”E” for engagement. Ekstramaterialet gløder af en stærk interesse for filmens grundstof og den historiske kontekst, så selv på bonusdiscen, fornemmer man Camerons høje kvalitetskrav. Man kan godt beskrive dette som den definitive udgivelse af ”Titanic”, uden skam i sjælen.


Efterlad en kommentar