7.9 C
28 marts 2024

Beyond: Two Souls (PS3)

Det franske spilselskab, Quantic Dream, er kommet på banen med et helt nyt spil, hvor en kombination af filmskuespillere og klassiske spileffekter spiller sammen til et action-præget, psykologisk drama. Ellen Page (Juno) og Willem Dafoe(The Boondock Saints) spiller hovedrollerne i dette mystiske koncept med et liv efter døden. Jodie(Page) er den unge pige, som hele sit liv har været forbundet med et mystisk væsen kaldet Aiden, som virker til at komme fra det hinsides. Hvad der i første omgang virker som et problem for hendes barndom, bliver med tiden til et magtfuldt våben, som Nathan(Dafoe) i sammenspænd med CIA benytter sig af. Det hele kører over gevind, og vi får fra starten af at vide, at Jodie er stukket af fra CIA og nu vandrer rundt omkring i landet og forsøger at leve med sine evner.

Grunden til den lidt korte og indviklede beskrivelse af handlingen er fordi opsætningen af spillet springer utroligt meget i tid. Man klarer forskellige missioner, som langt fra kører efter en kronologisk udvikling, men langsomt og hastigt stykker Jodies livshistorier sammen. Spillet er derfor opbygget med en meget hektisk fortællestil, og det enorme virvar af forskellige informationer i starten bliver først hen imod slutningen forklaret på den helt rigtige måde. Det er ikke noget negativt, men derimod en solid måde at få spilleren til at glæde sig til at opdage næst brik i spillet. Sci-fi-delen i spillet er utroligt vanedannende, og spillet introducerer nye måder at opdage og spille ting på i konsoluniverset. Selve kombinationen af sci-fi, drama, action og en velbalanceret cocktail af film versus spil fungerer overraskende godt. Konceptet går i dybden med nogle abstrakte forestillinger om, hvad der foregår hinsides vores verden, og hvordan vores verden kan være forbundet med et andet univers – og mest af alt, hvordan man åbner en portal til denne verden!

Beyond-Two-Souls1

Meget af spillet foregår gennem førstepersonens synsvinkel, hvor man med en række bevægelser, valg og diverse opdagelser driver den egentlige historie frem. Spillet minder utroligt meget om ’Heavy Rain’, hvor man også fungerede som den agerende, der med små inputs driver historien frem. Det hæmmer selvfølgelig spillerens mulighed for at gøre, hvad man vil, men i dette spil fungerer det helt eminent. Man har utallige muligheder i den givne situation, og man får flere aspekter af historien, jo flere ting man nærstuderer. Man har ikke frie tøjler som i så mange ’openworld’-spil, men man føler sig alligevel ikke bundet af, at der kun er én vej frem i spillet. Desuden kan man skifte fra Jodie til det mystiske væsen, Aiden, som bevæger sig gennem en livsstråle fra Jodie. Man er bundet til Jodie, hvilket hæmmer afstanden at arbejde med, men gameplayet på dette punkt er utroligt underholdende. Man bevæger sig frit overalt inden for Jodies restriktioner, og kan bevæge sig gennem vægge, gulve og andre elementer. På den måde kan man ved eget valg være på forkant med, hvad end der foregår i det næste rum. Historien er så utroligt interessant, og man føler virkelig at spillet er udformet som et handlingsforløb i filmen. De små missioner efterlader altid spilleren med et ønske om at arbejde sig videre ind i handlingen, så man endelig kan finde hoved og hale i det kontrollerede kaos.

Grafikken er uden tvivl noget af det mest fantastiske, undertegnede længe har set. Spillets udseende minder om en blanding af The Last of Us og L.A. Noire, og man får virkelig et realistiske indtryk af konceptet. Bevægelserne med figurerne fungerer som rigtige mennesker, og personerne løber, går eller hopper ikke på urealistiske måder. Figurerne står knivskarpt på skærmen, og bevægelserne er virkelig blevet lavet med omhu med en række bevægelsescensurer på kroppen af skuespillerne. Mimikken er intens, realistisk og de to kendte skuespillere virker nærmest helt realistiske i deres egne spiludgaver. Selve action-delen og de overjordiske elementer er udført med sådan en finesse, at man får et indtryk af, at det faktisk kunne være sket i virkeligheden. På den visuelle side er dette indtil videre absolut den mest interessante udgivelse i dette år!

2496288-beyond-two-souls_2013_06-11-13_020

Man skal selvfølgelig væbne sig med tålmodighed, når man giver sig i kast med spillet, da meget af gameplayet foregår i rolige omgivelser og giver dig mulighed for at undersøge, løfte og bevæge mange ting, før du vælger det rigtige. Missionerne kan være korte, men også utroligt lange, hvilket til tider godt kan være kedeligt i længden. Spillet er helt fantastisk, men skal alligevel spilles i små doser, da man ellers hurtigt kan køre surt i den til tider snegleagtige handling.

Samlet set er Beyond: Two Souls en overraskende positiv spiludgivelse, som går i dybden med nogle sci-fi-inspirerede, psykologiske aspekter af livet leveret gennem action-prægede, dramatiske begivenheder. Gameplayet kan forekomme langtrukkent en gang i mellem, men selve historien og idéen bag spillet er det hele værd. Den gribende historie bevæger sig af sted efter spillerens valg, og man får alle aspekter af Jodies liv med den mærkelige, spøgelsesagtige gevækst på sjælen. Bortset fra GTA V er dette helt sikkert et af årets mest interessante udgivelser.

Krappovic
Krappovic
Freelance DVD/Blu-Ray anmelder